
 Capital: Warsaw
 Population: 38.3 million
 GDP/capita: US$13,996
 Ethnic Groups: Polish (96.7%), German (0.4%),
  Belarusian (0.1%), Ukrainian (0.1%), 
  other and unspecified (2.7%)

The economic and social data on this page were taken from the following sources:
GDP/capita, Population: Transition Report 2006: Finance in Transition (London, UK: European Bank for 
Reconstruction and Development, 2006).
Ethnic Groups: CIA World Fact Book 2007 (Washington, D.C.: Central Intelligence Agency, 2007).

Nations in Transit Ratings and Averaged Scores

 1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 
Electoral Process 1.25 1.25 1.25 1.50 1.50 1.75 1.75 2.00
Civil Society 1.25 1.25 1.25 1.25 1.25 1.25 1.25 1.50
Independent Media 1.50 1.50 1.50 1.75 1.75 1.50 1.75 2.25
Governance* 1.75 1.75 2.00 2.00 2.00 n/a n/a n/a

National Democratic 
Governance n/a n/a n/a n/a n/a 2.50 2.75 3.25

Local Democratic 
Governance n/a n/a n/a n/a n/a 2.00 2.00 2.25

Judicial Framework 
and Independence 1.50 1.50 1.50 1.50 1.50 2.00 2.25 2.25

Corruption 2.25 2.25 2.25 2.50 2.50 3.00 3.25 3.00
Democracy Score 1.58 1.58 1.63 1.75 1.75 2.00 2.14 2.36

* With the 2005 edition, Freedom House introduced separate analysis and ratings for national democratic  
governance and local democratic governance to provide readers with more detailed and nuanced analysis of these  
two important subjects.

NOTE: The ratings reflect the consensus of Freedom House, its academic advisers, and the author of this 
report. The opinion expressed in this report are those of the author. The ratings are based on a scale of 1 to 7,
with 1 representing the highest level of democratic progress and 7 the lowest. The Democracy Score is an aver-
age of ratings for the categories tracked in a given year.

Poland



 Nations in Transit 2007308

EXECUTIVE SUMMARY

A s promised by the winners of the 2005 elections, 2006 was a year of great 
political change in Poland. After breaking a preelection pledge to form a 
coalition with the Civic Platform (PO), the Law and Justice Party (PiS) be-

gan its rule alone, then formed a parliamentary coalition and coalition government 
with the populist Self-Defense League (Samoobrona) and the nationalist League 
of Polish Families (LPR), then changed the prime minister, broke up the coalition 
(throwing out Samoobrona), and formed it again—all in ten months’ time. 

The two leading figures in Polish politics in 2006 were twin brothers: President
Lech Kaczyński and Prime Minister Jarosław Kaczyński. Under their leadership, the 
country started to look inward, taking revenge on the beneficiaries of Communism.
Poland’s current political system was born in 1989 with a peaceful, “Solidarity”-
driven, negotiated break from Communism, but according to the PiS, all the ills 
of the last 16 years—weak governance, political patronage in the non-nationalized 
part of the economy, and widespread corruption in everyday life and at the highest 
levels of politics—are rooted in those origins.

The new government made a show of talking about a stronger state of solidar-
ity, better care for the weak and unemployed, and more independence in foreign 
relations. Liberals from the rival PO were blamed for all the shortcomings of early 
capitalism, yet the economy ran high—over 5 percent of the gross national product. 
The immigration of one million Poles to Great Britain, Ireland, and Sweden, which
opened their job markets to the European Union (EU) newcomers in 2004, proved 
to be a mixed blessing: The high unemployment rate in Poland dropped below 15
percent, but doctors, engineers, and educated workers in many trades disappeared. 

After more than a decade of moving Poland toward the West, symbolized by 
the country joining NATO in March 1999 and becoming a member of the EU in 
May 2004, the reverse process began: Plans for voting on the European Consti-
tution were abandoned, others for a referendum on accepting the euro were an-
nounced, and relations with important neighbors (such as Russia and Germany) 
worsened significantly. Relations with Ukraine are still good but are less intensive
since the Polish government began its inward orientation; with a weakened interna-
tional position, Poland becomes a less attractive partner for Ukraine. 

National Democratic Governance. Poland was required to pass high standards 
of national democratic governance when it joined the EU in May 2004, but since 
the 2005 elections, the tide appears to have turned in the opposite direction (even 
though the elections confirmed the stability of the country’s parliamentary democ-
racy). The new government let it be known that it cares more about centralization
and strengthening the state than self-government and civil society. The civil service



  Poland 309

corps was dissolved, giving way to the “state cadres reserve” formed from obedient 
functionaries. The privatization of industry, which provides thousands of politically
attractive positions in 1,600 treasury-owned enterprises, was slowed down. The
hunt for Communist-era agents from a stolen list of 160,000 names was replaced 
with new lustration of over 400,000 employees from the public sector, includ-
ing media. The president decided which names among former military intelligence
agents to disclose to the public. Instead of 561 deputies of regional councils, 16 
regional government representatives will have the final word in the division of large
EU subsidies devoted to regional projects. According to recent changes in the law, 
the selection of regional projects for funding will be subject to regional government 
scrutiny, which can overturn decisions made by local self-governments. This is a
firm step toward centralization, but technically speaking it gives more power to the
minister of the interior (the governors’ supervisor) than to the prime minister. Ow-
ing to the tendency to concentrate power in the executive branch, which is dominating 
the political process, Poland’s national democratic governance rating worsens from 2.75 
to 3.25.

Electoral Process. The elections of 2005 and 2006 were judged fair and demo-
cratic and were based on a well-grounded system of proportional representation 
and party lists in the lower chamber of the Parliament, majority vote in the Senate, 
and proportional representation in local councils. A campaign in 2005 to change 
the electoral system into a majority system of one-mandate districts produced no 
results. The pre-2005 election promise by the PiS and PO to form a coalition was
not fulfilled, deepening political divisions among post-Solidarity parties. In 2006,
the local election legislation was changed just before the beginning of the campaign 
in order to promote the formation of electoral coalitions. This change was criticized
for favoring the ruling coalition but paradoxically gave more advantage to opposi-
tion parties. Recognizing the stability of the electoral system but also the last-minute 
changes in the electoral legislation, Poland’s rating for electoral process worsens from 
1.75 to 2.00. 

Civil Society. Civil society has been thriving in Poland since 1989. It is active 
and widespread, with 45,000 associations and 7,000 foundations composed of two 
main traditions: the Solidarity-led fight for political independence and the Catholic
Church’s inspired care for the less fortunate. With the government openly hostile 
to the idea of civil society, it will be even harder for its proponents to progress to 
the next step: organizing to protect particular interests and increasing the number 
of watchdog organizations aimed at safeguarding general civil rights, such as press 
freedom, consumer rights, and voter rights. Government efforts to curtail civil soci-
ety and civil freedoms lead to a worsening of Poland’s civil society rating from 1.25 to 
1.50.

Independent Media. The year was mixed for Polish media, which have a strong
tradition of independence going back much further than the Communist period. 



 Nations in Transit 2007310

The print media are private with the exception of the daily Rzeczpospolita (48 per-
cent state-owned); among electronic media, public radio and television maintain 
the strongest positions. The new Axel Springer–owned Dziennik, strengthened 
competition among dailies. Investigative journalists have had successes in uncover-
ing political corruption and sex scandals among top politicians. However, journal-
ists are poorly organized and therefore more prone to political and business pres-
sure. The new government was quick and aggressive in taking over the public media
and giving preferential treatment to the extreme Catholic media conglomerate led 
by Father Tadeusz Rydzyk in Torun. Owing to the government’s forced change in lead-
ership of public television and radio based on political criteria and the mounting purge 
of journalists who started their careers in the Communist era, the rating for independent 
media worsens from 1.75 to 2.25. 

Local Democratic Governance. Local self-government, reinstalled after the end 
of Communism in 1989, gave a chance to thousands of local enthusiasts to govern  
and improve their “local motherlands.” Keen to receive funds from state- and EU-
supported programs, some of these local leaders achieved notable successes. Party 
politics plays a much smaller role at the lowest level of government, and inde-
pendent candidates have a better chance to rally voter support. For many young 
people, self-government has been a means to learn about and participate in politics 
and governance. After losing in the 2006 local elections to regional councils, the 
ruling PiS government took away the councils’ prerogative to distribute EU funds. 
Owing to the centralization drive, the rating for local democratic governance worsens 
from 2.00 to 2.25.

Judicial Framework and Independence. In 2006, there were finally winds of
change in the legal system, which had steadily been the weakest part of the Polish 
administration. The government introduced 24-hour courts for petty crimes, week-
end prisons to ease overcrowding, increased computerization, and audio and video 
recording of court proceedings. However, prosecutors still remain under the tight 
control of the government, with the minister of justice also serving as prosecutor 
general, and the executive is highly critical of the independence of the judiciary, 
especially the Constitutional Tribunal. The lack of respect for the judiciary as a whole
offsets positive changes; therefore Poland’s rating for judicial framework and indepen-
dence remains at 2.25.

Corruption. In 2006, measured perceptions of corruption in Poland showed im-
provement for the first time since 2000. Nine percent of Poles confirmed that they
gave a bribe, which is a significant drop from 15 percent in 2005. The most corrupt
sector is still health care. Corruption scandals were also revealed in professional 
soccer and the military draft. The new government organized the Central Anticor-
ruption Agency, which is devoted solely to eradicating corruption from the top 
down. Owing to a variety of new anticorruption measures and investigations, Poland’s 
corruption rating improves from 3.25 to 3.00.



  Poland 311

Outlook for 2007. The proper use of EU funds will best demonstrate the quality
of central and local administration in Poland. The bumpy PiS-led coalition will
probably continue despite its instability from political fights among the three coali-
tion partners. The new Law on Lustration may bring to light a new list of former
Communist collaborators active in public life, including those in the media, but 
it also may fail in the Constitutional Tribunal, causing a storm in politics. Foreign 
policy will be a tough challenge for the Kaczyński brothers, considering: the con-
flict with Russia over the ban on Polish meat exports, US plans to launch a missile
defense system from Poland, cold relations with Germany over compensation suits 
for German citizens at the European Court of Human Rights, and the loss of spe-
cial ties with Ukraine because of Poland’s current inward orientation. 



 Nations in Transit 2007312

MAIN REPORT
National Democratic Governance 

1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

n/a n/a n/a n/a n/a 2.50 2.75 3.25

Poland is a parliamentary democracy. Its Constitution, adopted by national referen-
dum in 1997, provides a balance among executive, legislative, and judicial powers. 
Broad changes to the national law were introduced before May 1, 2004, in order to 
meet the requirements for EU membership. In 2006, the Constitution was changed 
to accommodate the European warranty law, which allows for the deportation of 
Polish nationals who break laws abroad on condition that the same crimes are pun-
ishable under Polish law; this restriction does not apply in cases of genocide, crimes 
against humanity, or war crimes. 

The government is confirmed by a majority of the 460-member Sejm (lower
house of Parliament). Both chambers of Parliament—the Sejm and the Senate—
work on new legislation and must agree on it, with the president then signing 
or vetoing it. The president’s veto may be overridden by a two-thirds majority of
the Sejm. The president may also send legislation to the Constitutional Tribunal,
whose 15 members are elected by the Sejm for a single nine-year term. In 2006, 
six Tribunal judges were elected, and the president chose a new chief justice from 
two candidates proposed by the Tribunal judges. The Constitutional Tribunal can
declare laws or parts of them unconstitutional; its decisions are final and obligatory.
The Parliament can form investigative commissions and impeach the president.

In the parliamentary elections of autumn 2005, the Law and Justice Party (PiS) 
won 27 percent of the popular vote, followed by the Civic Platform (PO) with 
24 percent. The PiS first created a minority government with Prime Minister Ka-
zimierz Marcinkiewicz, whose cabinet was easily approved, but it had to shop for 
support among other parties: the populist Self-Defense League (Samoobrona) and 
the right-wing League of Polish Families (LPR). In February 2006, the PiS signed 
a parliamentary agreement with these parties, and they formed a government coali-
tion. In July 2006, the PiS replaced Marcinkiewicz as prime minister with Jarosław 
Kaczyński, the twin brother of President Lech Kaczyński.

In Poland, the most powerful political office is the prime minister, who can be
recalled only by a constructive vote of no confidence. The president plays a more
ceremonial role, but personality does count. Lech Wałęsa (1990–1995) greatly in-
fluenced the choice of ministers of defense, the interior, and foreign affairs. His suc-
cessor, Aleksander Kwaśniewski, who held the office for a decade (1995–2005), was
more active abroad, gathering support for Poland’s NATO membership in 1999 
and joining the EU in 2004. During the 2004 Orange Revolution in neighboring 
Ukraine, he brought together two rival candidates and EU envoys in roundtable 



  Poland 313

talks to solve the crisis over rigged presidential elections, which was his most spec-
tacular action in international politics. (In 2006, Kwaśniewski tried to organize 
similar roundtable talks among the Castro regime and members of the opposition 
in Cuba, but without success.) Lech Kaczyński, elected president in 2005, has been 
less active on both fronts.

In October 2005, Lech Kaczyński from the PiS became Kwaśniewski’s succes-
sor with 54 percent of the popular vote, beating out Donald Tusk from the PO. 
As a result of the parliamentary and presidential elections, Poland’s political pen-
dulum swung significantly to the right. The PiS’s calls to replace the “rotten” Third
Republic compelled enough voter support for the PiS to rule. The public’s opinion
of the brothers’ first year was verified in November 2006 during local elections, in
which voters chose party-supported candidates for local councils as well as mayors 
of municipalities. The opposition won in the cities of Warsaw, Gdańsk, Cracow,
Wrocław, Szczecin. 

All legislation is published in the Official Gazette and on the Sejm, Senate, and 
president’s Web sites, which offer a great deal more information than the obliga-
tory Bulletin of Public Information. The proceedings of the Sejm and parliamentary
investigative commissions are broadcast live on public television. There is access
to a significant part of government, self-government, and other public documents
thanks to the Law on Freedom of Information adopted in 2001. However, the law 
did not replace other acts dealing with this topic; therefore much data, including 
information on recipients of EU agricultural subsidies, are still not accessible to the 
public.1 

All members of Parliament (MPs) and government officials must declare their
property annually. The media analyze these reports (posted on the Internet) with
great scrutiny, but only in one case has a well-known politician had to explain the 
origins of his wealth. With over 500 officers, the Central Anticorruption Agency
(CAA), formed in June 2006, is empowered to fight corruption at the highest levels
by acting undercover and performing investigative and control functions. One of 
its duties is to review the property statements of politicians and officials.

Right after the local elections held on November 12, 2006, the president de-
cided the fate of the Law on Lustration, which was amended during the summer 
after a long and bitter fight in both chambers of Parliament and in the media.
Under the old law, passed in 1997, all public representatives, high-ranking govern-
ment officials, and attorneys must declare if they had worked for Communist-era
secret police or intelligence. Those who hid this information were punished with
a 10-year ban on public service after trials in the lustration court initiated by the 
public interest prosecutor. These procedures often took years and were criticized as
too lenient. 

The law was changed to allow the Institute of National Remembrance (IPN)
to replace the lustration court. Furthermore, the public interest prosecutor will 
cease to exist, and IPN files of all public officials and journalists will be opened.
According to Thomas Hammarberg, human rights representative of the Council of
Europe, the new law has such flaws that it should be rewritten.2 President Kaczyński 



 Nations in Transit 2007314

signed the law but promised to introduce a quick bill of IPN-prepared amendments 
that will eliminate the Information Sources Register listing Communist secret  
police informants. The opposition declared to fight it anyway in the Constitutional
Tribunal; its verdict may start the issue all over again.

The Law on Lustration debate was ignited by the January 2005 disclosure by
Rzeczpospolita journalist Bronisław Wildstein of a list containing some 160,000 
names of Communist-era secret police agents and their victims. Opponents of the 
secret police files disclosure claimed that the Wildstein list caused the suffering of
innocent people accused on the basis of incomplete and possibly mischievous police 
records. Some of the listed persons have sued Wildstein and the IPN in civil cases. 
In one instance, the court found the IPN not responsible for the Wildstein list, but 
other cases are still pending. 

Both the PO and PiS, two post-Solidarity parties, wanted to disclose these 
“skeletons in the closet” to stop “wild lustration” by Wildstein followers, who post-
ed the list online. Several groups spoke out against publication of the list, including 
left-wing parties, the influential daily Gazeta Wyborcza, human rights defenders, 
and a few bishops. Almost every week until the end of 2006, new names of former 
agents appeared in the media, including that of Andrzej Grajewski, former head 
of the IPN Advisory Council, who was accused of cooperating with the military 
intelligence service (Wojskowe Służby Informacyjne–WSI) after 1989. Grajewski 
denied the accusations.

On the local self-government front, as a result of recent changes in law, the 
selection of regional projects for funding will now be the subject of regional govern-
ment scrutiny, which can overturn the decisions of local self-governments. This is
a firm step toward centralization but technically speaking gives more power to the
minister of the interior (the governors’ supervisor) than to the prime minister.

The Supreme Chamber of Control (NIK) audits all government institutions.
Its head is nominated by the Sejm and approved by the Senate for a six-year term, 
which keeps the office somewhat immune from political influence. Since 2001, the
head of the NIK, Mirosław Sekuła, who was elected by the center-right Solidarity 
Election Action coalition, has been auditing the two subsequent left-wing govern-
ments. His term ends in 2007, which means that the government will have a politi-
cally friendly auditor. The chamber audits institutional legality, efficacy, economic
sense, and diligence at all levels of the central administration, Polish National Bank, 
and state and local administration. Leszek Balcerowicz, head of the Polish National 
Bank and author of the “shock therapy” measures to the Polish economy in the early 
1990s, will be replaced by an individual to be nominated by the president in early 
2007. The original choice, economics professor Jan Sulmicki, resigned after two
days, causing deep confusion at the Presidential Palace. 

The early 1990s goal of creating a depoliticized, high-quality corps of civil
servants working for all government agencies has not been fulfilled. Although the
National School of Public Administration has been educating professional civil 
servants for 15 years, every government during that time has avoided organizing 
contests for general director positions in its various ministries and replacing lower-



  Poland 315

ranking posts with political dependents. In autumn 2006, Kaczynski’s government 
declared the end of “political hypocrisy” and replaced the civil service corps with a 
state cadres reserve of its own. 

The Polish economy now generally comprises private corporations, but after
17 years of privatization, the state still holds shares in 1,641 companies and owns 
38 percent of Poland’s territory.3 With every change of government, new indivi-
duals take over management of the biggest state companies, such as the national 
postal service, national airports, the Powszechna Kasa Oszczędności bank and Bank  
Gospodarstwa Krajowego, national copper mines and mills, and the national oil 
company (Orlen). In 2006, all faced changes at the top levels. 

In 2006, Lew Rywin, the country’s top film producer, served prison time for
the biggest bribery scandal in post-Communist Poland. Rywin had approached 
Adam Michnik, editor of the leading Gazeta Wyborcza, in 2002 offering US$17
million bribe in return for changing the broadcasting law in favor of the media hold-
ing company Agora. In 2005, he was sentenced to two years in prison but served  
only six weeks and was released owing to poor health. In the autumn, after losing an 
extra appeal in the Supreme Court and following the change in government, Rywin 
was back in prison—the only conviction in an affair that devastated Poland’s politi-
cal landscape in 2003. The scandal led to the transfer of the prime minister office
from Leszek Miller to Marek Belka a year later, right after Poland joined the EU, and 
laid the groundwork for the PiS victory in the 2005 parliamentary elections. In No-
vember 2006, after serving half of his sentence, Lew Rywin was released from jail. 

One of the first tasks of the new government was the reorganization of the
military intelligence service WSI, the only part of the intelligence services not pro-
fessionally vetted after 1989. The WSI was accused of concealing the identities of
its pre-1989 agents and post-1989 activities that extended far beyond its mandate, 
including spying on, taping, and spreading false rumors about the party of Lech 
and Jarosław Kaczyński in the early 1990s. These abuses of power were infamously
documented by Colonel Jan Lesiak, the police officer in charge of these actions.

The shining success of the Sejm’s investigative commissions started to dim in
2006 with the failure of the Investigative Commission to Study State Organs’ Inac-
curacies in the Process of Transformation of Certain Banks (Bank Commission) to 
call Polish National Bank president Leszek Balcerowicz to testify. When Balcerow-
icz refused, the commission interrogated his wife, an economist, and soon the Con-
stitutional Tribunal found the commission’s prerogatives too vague to act at all. The
Bank Commission has been the fourth investigative commission in the Parliament. 
The success of the first, set up to untangle the “Rywingate” affair, paved the way for
the formation of two others: an investigation into the dubious arrest of the CEO of 
the national oil company, Orlen, and another concerning the privatization of the 
national insurance company, Powszechny Zakład Ubezpieczeń (PZU). Both com-
missions continued to work until September 2005, focusing on the Democratic 
Left Alliance’s (SLD) misuse of the secret police and abuse of ministerial powers (in 
the Orlen case) and the inability of different governments to privatize the national
insurer (in the PZU case).4 



 Nations in Transit 2007316

In 2006, an investigation was conducted by a European Parliament delegation 
into the existence of U.S. Central Intelligence Agency secret prisons in Poland, used 
for the torture of suspected terrorists. The investigation was met with resistance by
authorities and opposition alike. 

Electoral Process
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

1.25 1.25 1.25 1.50 1.50 1.75 1.75 2.00

Controversial changes were made to the Polish electoral legislation in advance of the 
2006 local elections. These changes included allowing minority parties in electoral
coalitions to transfer seats to stronger partners, provided the coalitions pass the 10 
percent threshold (15 percent in regional councils)—not to be confused with the 8 
percent threshold mentioned later, which is different. The law was challenged in the
Constitutional Tribunal as being introduced too hastily (only seven days of vacatio 
legis) and for lacking sufficient public hearings, which had been curtailed abrupt-
ly in the Parliament on “technical grounds.” The Court, acting under pressure to 
either push through the changes or cancel the elections, allowed the changes; how-
ever, three judges (including the Court chief justice) wrote dissenting opinions. 

In January, another change in the electoral legislation allowed for the nonorga-
nization of elections in Warsaw, whose mayor, Lech Kaczyński, resigned from the 
post at the last possible moment before being sworn in as Poland’s new president. 

Poland’s multiparty parliamentary system with proportional representation was 
introduced in 1993. The electoral thresholds are 5 percent for parties and 8 percent
for coalitions. Before these thresholds were introduced, there were over a dozen 
political parties in the Parliament and seven in the ruling coalition. Thresholds do
not apply to national minorities. In practice, this means that the German minority 
traditionally wins two seats in the Sejm, although their voting power is less than 
0.5 percent.5 The Sejm has 460 members elected for four-year terms. The Senate
has 100 members elected by majority vote on a provincial basis, also for four-year 
terms. The electoral system is considered free and fair; international monitors have
not been present during elections, even though no legal barriers prohibit their ob-
servation. The Supreme Court electoral protest system works well.

The 2005 elections for Parliament and president changed the ruling party,
which has been the pattern since the first elections in 1989 that ended Commu-
nist rule. The Democratic Left Alliance (SLD), which won 41 percent in 2001,
lost badly four years later, gaining only 11 percent and 55 seats in the Sejm. But 
in 2001, after four years in power, the Solidarity Election Action (AWS) won no 
mandates at all. However, the new parties that formed out of it—the PO, PiS, and 
LPR—were successful in electing candidates. Only Freedom Union—the party that 
created the first non-Communist government in 1989 and a political partner of the



  Poland 317

AWS—failed to gain Sejm seats in both the 2001 and 2005 elections, seemingly 
ending its prospects on the political scene. 

A steady decline in voter turnout has been marring the election process in 
Poland since the beginning of the Third Republic in 1989. In the 2004 elections
to the European Parliament, with only a 21 percent turnout, the winners were the 
PO with 24 percent, followed by the LPR (16 percent), the PiS (13 percent), and 
Samoobrona (11 percent). The pro-European, economically liberal, and socially
conservative PO was sure to take power in 2005. However, the big winner in the 
2005 elections was the PiS, receiving 27 percent of the popular vote, which gave 
it 155 seats in the Sejm. The PO received 24 percent and 133 seats. The 2005
elections produced much deeper political change than anticipated and were pro-
claimed as the origins of the Fourth Republic, replacing the so-called rotten Third
Republic. 

In 2006, there was debate over the free flow of money in presidential elec-
tions and the lack of oversight by the State Electoral Commission. In monitoring 
presidential campaign finances, the Stefan Batory Foundation and the Institute of
Public Affairs found several inaccuracies in documents presented by the campaign
committees of Lech Kaczyński, Donald Tusk, and Andrzej Lepper. The commission
accepted explanations from committee representatives who argued that the costs of 
presidential and parliamentary campaigns were impossible to divide, which means 
that the presidential campaign was financed partially from taxpayer funds.6 

Civil Society
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

1.25 1.25 1.25 1.25 1.25 1.25 1.25 1.50

Freedom of association is secured in Article 58 of the Polish Constitution and the 
Law on Associations. The only prohibitions are on those groups promoting Nazism,
Fascism, and Communist ideology, racial and national hatred, secret membership, 
or the use of power to overthrow the authorities. Although freedom of assembly and 
demonstration is assured by Article 57, it was the most abused right in 2005. 

Poland’s civil society is based on the traditions of the Solidarity trade union 
and other anti-Communist opposition movements of the 1970s and 1980s, as well 
as social activity by the religiously dominant Catholic Church. Frequent changes 
of government in the 1990s helped to establish civil society structures: founda-
tions, think tanks, and analytical centers in which the current opposition is main-
tained until the political pendulum repositions its members back within the official 
mainstream. Since 2004, the Law on Public Benefit Activities and Volunteering
has given nongovernmental organizations (NGOs) the option to register as “pub-
lic benefit organizations,” allowing tax breaks and 1 percent personal income tax 
donations but also stricter rules on salaries and an obligatory annual audit. 



 Nations in Transit 2007318

Over 45,000 associations and 7,000 foundations are registered as active in 
sports, recreation, tourism, hobbies, culture and art, education, social help, and 
health protection. More than 60,000 people work in the third sector, which also 
includes 1 million volunteers. The main sources of financing are member dues,
self-government donations, donations from private persons, and funding from 
institutions.7 Major donors are the Polish American Freedom Foundation, Stefan 
Batory Foundation, Agora Foundation, and Kronenberg Foundation. 8 

The most well-known charity action is the annual first New Year’s Sunday tele-
thon of the Great Holiday Help Orchestra. In 2006, 120,000 young volunteers 
made 29 million zlotys (US$9.7 million) from street collections and auctions, and 
the proceeds went to purchase medical equipment for handicapped children.9

Polish Humanitarian Action (PHA), which collects money for natural disaster 
victims abroad, was established in the early 1990s by charity activist Janina Ochojs-
ka as repayment for help that Poland received from the West during the martial law 
period a decade earlier. PHA helps victims of natural disasters and armed conflicts
in Chechnya, Palestine, Iraq, Sri Lanka, and other countries. It also helps poor chil-
dren and refugees in Poland.10 The biggest charity organization in Poland is Caritas,
which feeds the poor and shelters the homeless on behalf of the Catholic Church. 

With the Constitutional Tribunal’s 2005 ruling that organizers of gatherings 
need only notify local authorities of public events instead of asking for a permit, 
administrative restrictions on gay and lesbian parades were no longer applied. In 
June in Warsaw and in November in Poznan, under heavy police protection, gay 
marches took place peacefully, but in general 2006 was not a peaceful year for this 
most controversial civic society group in Poland. The year started with a voice of
support from the European Parliament in Brussels, which criticized the 2005 bans 
against gay and lesbian marches in Poland and appealed to EU governments to 
fight intolerance against sexual minorities. The Polish response came the following
month in a declaration in Prague by President Lech Kaczyński that any legalization 
of homosexual partnerships is “unthinkable” in Poland, so there is no need to veto 
it, as did the Czech president. “I would love to do the same,” declared Kaczyński, 
earning criticism even from usually supportive columnists.11

“I am frightened by the acceptance of homophobic behavior by the Polish gov-
ernment,” wrote Terry Davies, secretary general of the Council of Europe, referring 
to the case of Mirosław Sielatycki, head of the Teachers Qualifications Improve-
ment Center, who was fired for publishing a textbook dealing with citizens’ rights
and the education of youth. The book was prepared by the Council of Europe and
translated into 17 languages. Designed for teachers, not students, it advised invit-
ing gay and lesbian organization representatives to teach a lesson devoted to sexual 
minorities. The minister of education, who also heads the LPR party, found the
textbook passage to be a “promotion of homosexuality.” 

“I have asked Polish authorities for an explanation of this decision, because 
being a member of the Council of Europe means that you accept all the values 
of it and not choose only what you would like,” wrote Davies, warning that the 
case of Mirosław Sielatycki may go all the way to the European Court of Human 



  Poland 319

Rights (ECHR). Lawyers from the International Helsinki Federation for Human 
Rights have supported the case.12 The Polish Ministry of Education denied Euro-
pean funds for the Campaign Against Homophobia, which organized a summer 
camp for thirty students from Poland, Estonia, and Spain to discuss gender issues 
in 2005, but in 2006 the minister declared this to be “immoral.” 

In another rights dispute, two politicians from Poznan agreed in court to de-
clare that in 2004 they “did not equate and did not want to equate homosexual-
ity to pedophilia, zoophilia, and necrophilia.” Two journalists from the popular  
Talk FM radio openly declared their sexual orientation. The Council of Europe 
human rights representative, Thomas Hammarberg, declared that Poland is obliged 
to establish a special office for supporting equal rights for all people, regardless of
gender or sexual orientation. 

The trade union movement has good standing in Poland thanks to the tradition
of Solidarity, but it is only a shadow of its former strength, when 10 million em-
ployees belonged to it in 1981. The All-Poland Alliance of Trade Unions has about
1.5 million members; Solidarity has fewer than 1 million. The majority of these are
from state-owned factories, steel mills, mines, railways, and budget-funded health 
care and education facilities. In 2006, strikes broke out in the public health sys-
tem and among postal, railway, and mine workers. Private business owners tried to 
keep trade unions away. The supermarkets had the most success in union bashing. 
However, with the help of union organizers, especially from Solidarity, union cells 
were set up in some of them. There was no success in efforts to organize private
media. 

Independent Media
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

1.50 1.50 1.50 1.75 1.75 1.50 1.75 2.25

At the end of 2006, Deputy Prime Minister Roman Giertych proposed new media 
legislation that included media courts, speedy procedures, and fines up to 1,000
times the minimum wage (about US$300,000). This proposal came in the af-
termath of a highly publicized sex scandal in which the party of another deputy 
prime minister (Andrzej Lepper) was accused of a number of its members hiring 
women for sex in its offices. Giertych had his own reason for the proposal: The
media accused a junior partner in his party (Młodzież Wszechpolska) of tolerating 
Nazi gestures and hate speech. The war over the media, proclaimed by PiS leader
Jarosław Kaczyński at the beginning of 2006, was thus concluded with an action 
by Kaczyński’s allies. 

In Reporters Without Borders’ 2006 yearly worldwide Press Freedom Index, 
Poland was ranked 58, the last among EU countries but not far behind the United 
States in 53rd place. Among the reasons for Poland’s low ranking, the Paris-based 



 Nations in Transit 2007320

NGO mentioned “censorship enhancing political climate, politicians’ frequent at-
tacks on media, legal action against the German weekly Tageszeitung for ridiculing 
the Polish president, and the fact that in 2005, Poland was the only country in the 
EU where a journalist was serving a prison sentence for his writings”.13 

In Poland, the importance of free media is well understood by those whose 
great-grandfathers’ writings were censored by czarists before 1918; whose grand-
fathers were publishing illegal papers under Nazi occupation; and whose fathers 
printed and distributed illegal, uncensored books and newspapers in the People’s 
Poland of the 1970s and 1980s. It is no surprise, then, that according to the Polish 
Constitution, the state “shall ensure freedom of the press and other means of social 
communication.”14 However, other legal acts still contain traces of authoritarian 
rule that endanger this basic freedom.

Article 133 of the penal code mandates up to three years’ imprisonment for 
persons who “publicly insult the Polish nation or the state”; however, the statute 
has not been used recently. A new direct threat to freedom of speech was aroused 
when amendments to the vetting legislation were passed in 2006. The new crime
of “insulting the Polish nation” was added to the penal code, which now states, 
“Anyone publicly insulting the Polish nation or participating in or organizing Nazi 
or Communist crimes may be punished with up to three years in jail.” Wojciech 
Sadurski, a leading law professor at Warsaw University, commented, “This way an
introduction of the new, radical, and nonsense curb of freedom of speech was done 
quietly, without any public debate,” describing the new statute as “the revival of 
censorship.”15

Libeling the president is punishable by up to three years in jail (Article 135§2). 
The year-long case of a homeless man prosecuted for calling policemen “the presi-
dent’s henchmen” concluded in a Warsaw court in December 2006 without pun-
ishment. Libeling MPs or government ministers is punishable by up to two years in 
jail (Article 226§3) and libeling other public officials by one year (Article 226§1).
However, in October 2006 the Constitutional Tribunal found this article to be 
unconstitutional in certain circumstances where officials are libeled while fulfilling
official duties.

Libel suits against media professionals are common, but those found guilty are 
usually only fined. In 2005, one journalist was close to serving three months in jail
for libeling a local official, but he left prison after two days, released by order of the
Constitutional Tribunal, which accepted the motion based on his case.16 Ruling in 
a case on Article 212 of the penal code, which penalizes defamation in the media 
with up to two years in prison, the Tribunal found the article to be in accordance 
with the Constitution; however, three judges, including the chief justice, wrote 
dissenting opinions. They pointed out that the truth of questioned statements pro-
tects the journalist against the defamation charge only if it safeguards “a socially 
protected interest.” Therefore only the reverse should be proved, so the clause is
unconstitutional. 

The requirement of truth concerning both facts and opinions is against the ver-
dict of the ECHR in Strasbourg, which states it is impossible to fulfill this require-



  Poland 321

ment for opinions, therefore it infringes upon the freedom to express them.17 Other 
legal dangers to press freedom include court gag orders based on the “securing the 
motion” article in the civic procedures code (Article 730), prosecutors’ enforced 
publication of corrections, and the authorization of interviews (the last two stipu-
lated in the 22-year-old Law on the Press).

In the beginning of 2006, Prime Minister (and PiS party leader) Jarosław 
Kaczyński stated that there was “no free media” in Poland because all were part 
of “the deal.” He described this circumstance as a supposed secret understanding 
among politicians, businesspeople, former secret police, and Mafia. He also called
on journalists to fight for freedom against media owners, to “re-Polonize the media,”
and to set up a special parliamentary commission to investigate “breaks in media 
freedom and the society’s right to fair information on the years 1990–2006.” The
Press Publishers Chamber answered the attack with a statement warning that “un-
proved charges, dim threats, and insulting talk” lead to curbs in press freedom.18 

At the same time, criticism of President Lech Kaczyński by Sukces monthly 
writer Manuela Gretkowska led to an unprecedented act of censorship in March 
2006: In 90,000 copies of Sukces, the page with an antipresident satire was removed 
at the request of the owner, millionaire Zbigniew Jakubas, who was frightened by a 
letter from the Office of the President criticizing a previous antipresident satire by
the same author. 

In early 2006, the authorities announced the proposed formation of a National 
Media Monitoring Institute as well as plans to introduce a new Law on Electronic 
Media to replace the one from 1992, a new Law on Public Media, amendments to 
the Law on the Press, and plans to strengthen legal protection for minors against 
violence and pornography in the media. These plans were heavily criticized by the
opposition and the media, and none were implemented until the end of the year. 
However, a change in the media did occur: All state-owned media (that is, the 
national press agency PAP, Rzeczpospolita, and public television and radio) were 
forced to receive new bosses. The most important position heading public television
(TVP) was given to Bronisław Wildstein. 

One of the aims of the National Media Monitoring Institute—that is, uncov-
ering journalists who cooperated with Communist secret services—was advanced 
by the TVP program Special Mission and leaks in other media, disclosing a dozen 
well-known names (only one journalist confirmed the accusations). This “wild lus-
tration” of media professionals raised calls for the vetting of all journalists born 
before 1972, which is scheduled to occur in 2007 on the basis of the amended Law 
on Lustration. Another part of the original media plan, if approved by the Sejm, 
may introduce backdoor, “moral” censorship by pushing controversial topics to 
late-night broadcasts or mandating that newspapers be wrapped in plastic bags and 
placed on the top shelves of kiosks and supermarkets. 

Despite these dangers, the Polish media landscape was vibrant in 2006. Two 
major newspapers, Gazeta Wyborcza (circulation 443,000 copies; owner the Pol-
ish Agora) and Rzeczpospolita (150,000 copies; sold in 2006 to the British invest-
ment fund Mecom along with all Orkla Media titles), got a strong new competitor,  



 Nations in Transit 2007322

Dziennik Polska Europa Świat (240,000 copies; owner Axel Springer, in short  
Dziennik), in April 2006. Outlets with the largest circulations are the tabloids:  
Fakt (508,000 copies; owner Axel Springer) and Super Express (198,000 copies; 
owner Bonnier, with Polish capital). In March 2006, after only three months of 
publishing, Agora closed its own daily tabloid, Nowy Dzień. Polskapresse (owner 
Passauer Neue Presse) announced the launch of a new daily beginning in 2007. 

There are three major opinion weeklies: the left-wing Polityka (166,000 copies; 
owned by a journalist co-op), the centrist Newsweek Polish edition (132,000 copies; 
owner Axel Springer), and the right-wing Wprost (138,000 copies; owner Agencja 
Reklamowa Wprost). The 2005 newcomer Ozon, a conservative Catholic weekly, 
sold only 32,000 copies and ceased to print in June 2006. On the other hand, the 
religious weekly Gość Niedzielny, published by the Catholic Church in Katowice, 
started to sell more than Newsweek (137,000 copies). 

At the beginning of 2006, Nasz Dziennik, a conservative nationalist daily, to-
gether with Radio Maryja and Trwam TV founded by Father Tadeusz Rydzyk (a 
nationalist, right-wing media evangelist with political ambitions), became a gov-
ernment outlet. Officials were interviewed there in a friendly, nonconfrontational
style, and the parliamentary coalition agreement signing ceremony was covered 
exclusively by Father Rydzyk’s media, which prompted a protest by the heads of 
the other outlets, including public radio and television, and PAP.19 Prime Minis-
ter Jarosław Kaczyński took part in Radio Maryja’s 15th anniversary celebrations, 
thanking its listeners, who are called “mohair berets”—usually older, less educated, 
fundamentalist Catholics and the most faithful PiS voters. 

The Catholic liberal Tygodnik Powszechny (29,000 copies) has a strong intel-
lectual reputation from the past as the only independent (though censored) paper 
of Communist Poland. Przekrój, published by Edipresse (67,000 copies), used to 
be the authority in cultural matters but has changed its format to appeal to the 
younger generation. The private Polish weekly Nie (99,000 copies), run by Jerzy 
Urban, spokesman for former president Wojciech Jaruzelski, is anticlerical, left-
wing, and often provocative.20 Two English weeklies (Warsaw Voice and Warsaw 
Business Journal) and a Russian weekly are published in the capital. 

Besides these leading titles, there are hundreds of other dailies, weeklies, and 
monthlies on all topics published countrywide. The local press is also vibrant and
produces more than 3,000 titles, but media concentration has become a real threat. 
The major media companies already dominating Warsaw-based and regional press
include Axel Springer, Agora, Mecom (the new owner of Orkla Media), and Pols-
kapresse (Passauer Neue Presse). Media acquisitions appear to be on the rise: News 
Corporation, owned by Rupert Murdoch, bought 24.5 percent of TV Puls and 
requested that National Broadcasting Council (Krajowa Rada Radiofonii i Telewiz-
ji–KRRiT) allow changes to the religious format of the station.

Poland is one of the few countries in Europe where media cross-ownership 
has not been regulated, and as a result, Axel Springer signed a contract to buy 25.1  
percent of Polsat TV. Because Springer already owns the biggest tabloid, Fakt, one 
of three opinion dailies (Dziennik), and the opinion weekly Newsweek Polska and 



  Poland 323

also wants to buy Radio Wawa, the deal has to be approved by the competition 
authority. Polsat is planning to be publicly traded in 2008. Press distribution is 
provided evenly by the state-owned Ruch and private Kolporter companies. The
privatization of Ruch began at the end of 2006 and should be completed in two 
years. The Press Publishers Chamber organized a consortium of major publishers
willing to buy Ruch, which may happen in 2007. 

The Polish electronic media have less freedom than their print counterparts
and are controlled by the KRRiT, a body elected by the Parliament and the presi-
dent. Before the 2005 elections, the KRRiT was composed almost completely of 
left-wing nominees. The new, right-wing government reduced the KRRiT from
nine to five members (two nominated by the Sejm, one by the Senate, and two
by the president, who also picks the chairperson). The new KRRiT members also
had political ties, this time to the Right. Three months later, the Constitutional
Tribunal ruled that the president could not nominate the head of the KRRiT; the 
law was corrected, and the same head was elected. After getting organized, the new 
KRRiT started to watch electronic media with a new vigor. Soon, Radio TOK FM 
was reprimanded for a listeners’ call-in program in which a poem ridiculing the 
president was read; another program made fun of a listener discussing sex before 
marriage. Private Polsat TV was fined 500,000 zlotys (€130,000, US$175,000) for
ridiculing a handicapped girl, Magda Buczek, on Radio Maryja. 

The 2006 purge of the public television’s top leadership based on political cri-
teria raised serious concerns. TVP has a dominant position with viewers and ad-
vertising markets with its 3 terrestrial channels (TVP1, TVP2, and TVP3, together 
with 16 local branches) and 3 satellite channels (TVP Polonia, TVP Kultura, and 
TVP Sport). This strong position comes at the price of high commercialization and 
political influence on programming, formerly from the Left but now from the Right
since the new leadership was installed. Monitoring TVP’s two main newscasts and 
local news in five cities before the local elections in November, the Stefan Batory
Foundation reported preferential treatment for PiS mayoral candidates in Warsaw 
and Gdańsk. TVP responded that the heavier right-wing presence compensates for 
the previous leftist orientation of public television.21

Two-thirds of TVP’s income comes from advertising, the rest from broadcast-
ing fees paid by about 50 percent of Polish households and about 5 percent of 
businesses. Increasingly commercialized, TVP in prime time looks exactly like its 
private competitors: movies, soap operas, and talk shows. Education and high- 
culture programs as well as award-winning documentaries are shown either in the 
afternoon or late at night. TVP’s main private competitors include Polsat and TVN, 
the Canal+ cable channel owned by UPC, and Father Rydzyk’s Trwam TV, a reli-
gious satellite channel broadcasting from Torun.22 

Among radio stations, the public Polskie Radio—with 6 Warsaw-based chan-
nels and 17 local radio stations—has a strong position, but private competitors  
Radio ZET and Radio RMF FM are the leaders in audience and advertising  
revenues. Radio Maryja, broadcasting since 1991 and founded by Father Rydzyk, 



 Nations in Transit 2007324

has played an important role in gathering support for right-wing political parties 
(originally the LPR and then the PiS). 

Fifty percent of Polish households have a computer and use the Internet, which 
is uncensored in Poland. Offensive remarks are rarely blocked, and operators claim
not to be responsible for them. Child pornography is the only prosecuted Web 
offense. Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa (NASK), an academic institu-
tion, keeps a registry of sites, but there are no address restrictions. Almost all print-
ing media have their own Web sites, and the number of personal Web sites and 
blogs has grown rapidly. 

With the strong presence of print and electronic media and the advance of 
online publications, there is no clear estimate of how many journalists are working 
in the media sector, but the minimum count is about 20,000. Only a few hundred 
of these are members of trade unions (the Journalists Syndicate and a branch of 
Solidarity), and only a few thousand journalists, mostly older professionals, are 
members of the Polish Journalists Association and Republic of Poland Journalists 
Association. They maintain ethical codes and lobby for new press legislation and
changes in the penal code, but their voice and authority are weak. 

With PiS attacks against the press, the political divisions between media and 
journalists have become deeper and more visible. On the weakening left-wing and 
center-left side, there are the private TV channels TVN, TVN24, and Polsat; and 
the opinion weekly Polityka and the biggest daily, Gazeta Wyborcza. On the right-
wing and center-right sides are the public media (TVP and Polish Radio); the new 
daily Dziennik (a direct competitor of Gazeta), the third-biggest daily, Rzeczpos-
polita, the tabloid Fakt, and the weekly Wprost. The majority of Polish journalists
work without a collective agreement or wage bargaining, and publishers keep their 
salaries secret. Strikes and other union actions—enjoyed by colleagues working for 
the same media companies in France, Germany, and the Nordic countries—are 
unheard of in Poland. 

Local Democratic Governance
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

n/a n/a n/a n/a n/a 2.00 2.00 2.25

Over 67 percent of local councillors—elected to two levels of local councils (gmina 
and powiat, or town councils) and 16 regional (voivodship) assemblies in the 2006 
local elections—have no party affiliation. The strongest party representation is the
peasant Polskie Stronnictwo Ludowe, with 10 percent, then the PiS with 9.6 per-
cent, the PO with 5.9 percent, the Left and Democrats Party (LiD) with 4 percent, 
Samoobrona with 2.4 percent, and the LPR with 0.7 percent. Among the regional 
councils, the PO and the LiD were stronger in the more affluent western part of
Poland, and the PiS was stronger in the poorer east and south. At the regional level, 



  Poland 325

Samoobrona and the LPR, allies of the ruling PiS, have lost two-thirds of their vot-
ers since the 2002 local elections. 

Self-government traditions are strong in Poland. This is especially true in the
west and south, where more than a century ago, in the absence of a Polish state, 
local authorities worked with Catholic and Protestant clergy to maintain Polish 
schools and nurture Polish customs in choirs, folk dance, gymnastics groups, fire
brigades, and credit unions. One of the first acts of the Solidarity government after
1989 was the restoration of local self-governance by re-creating the approximately 
2,500 gminas (Poland’s basic territorial divisions) that were canceled in the 1950s. 
Ninety thousand local officials were transferred from the state administration to 
local governments. In 1998, the number of regions was reduced from 49 to 16,  
and 314 counties and 65 cities with equal status were added. 

According to the Constitution, local government is a permanent feature of the 
state based on the principles of subsidiarity. The powers and independence of local
authorities are protected by the courts, and there is a presumption that gmina com-
petences extend to all matters not reserved for other institutions of central admin-
istration. Local authorities are responsible for education, social welfare, local roads, 
health care, public transport, water and sewage systems, local culture, public order, 
and security. Municipalities are responsible for a majority of these tasks. Regional 
accounting chambers are responsible for auditing local authorities.

Local representatives are elected every four years. As a result of Poland’s joining 
the EU in 2004, citizens of other EU states are eligible to participate in the elec-
tions. In 2006, a Czech citizen was one of the local candidates in Warsaw’s Ursynów 
neighborhood. Mayors of cities and towns are elected directly, as are members of 
local, county, and regional councils. County members elect the heads of powiats, 
and members of regional assemblies elect the heads of the voivods. In the 16 voivods, 
elected heads (marshals) must cooperate with government-nominated voievodas, 
the national authority representatives outside Warsaw. They have the legal power to
control gmina resolutions by suspending them within 30 days if they contradict the 
law. Appeals to voivod decisions are filed with the regional administrative courts.

In 2006, the PiS empowered voievodas with veto power over the decisions of  
regional assemblies, where the opposition PO has a majority of deputies. Prime 
Minister Jarosław Kaczyński, who was against this change, announced that he 
would ask voievodas to abstain from using the law and in extreme cases take deci-
sions himself. In that event, the prerogatives of 16 regional assemblies with a total 
of 561 locally elected deputies would be transferred to a single central government 
head. So much for local democracy. 

The 1990 Law on Local Government introduced referendums as a tool of di-
rect democracy. They are used to decide such issues as voluntary taxation for public
purposes and the dismissal of the council before its term. The motion to conduct a
referendum must be supported by at least 10 percent of the voters, and a referen-
dum is valid only with a minimum of 30 percent of voters participating. This has
proved to be an empty option: In the majority of referendums, usually organized to 



 Nations in Transit 2007326

recall local elected officials, the turnout has been too low to make them valid. Voter
turnout in the 2006 local elections was surprisingly high at 46 percent. 

Polish law limits the power of local government to levy taxes. Municipalities are 
allowed to collect taxes on farms, properties, forests, pet registrations, and transpor-
tation. New taxes can be organized only via a referendum. Personal and corporate 
income taxes account for 75 percent of local government income. There is also a
mechanism to redistribute taxes from richer to poorer local governments. 

The central government is supposed to consult local governments on every bill
that may add costs to their budgets. However, the time given for consultation to the 
Common Commission of the Government and the Territorial Self-Government is 
often extremely short, and cost estimates are vague. Local self-governments must 
consult citizens on certain decisions, such as seeking opinions from environmental 
organizations when granting building licenses. In Warsaw, this measure allowed 
environmental groups to block many development plans. 

The 2006 local elections caused a power shift in the most important race in
Warsaw. The capital was ruled from 2002 until the end of 2005 by Lech Kaczyński
(now president of Poland), then by his acting successor, and then for the final three
months before the elections by the most popular politician in Poland, former prime 
minister Kazimierz Marcinkiewicz. He, however, lost by 6 percent to the PO candi-
date, similar to the results in the Kaczyński–Tusk presidential race. In many cities, 
like Katowice, Cracow, and Gdańsk, the incumbent mayors won easily, no matter 
what their political affiliation (some of them, as in Wrocław and Gdynia, by over 80
percent of the votes). There were shifts of power from right-wing to center-oriented
politicians in Szczecin and Białystok, but in general, political affiliations in these
elections were less important than the candidates’ past record and personality. 

Judicial Framework and Independence
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

1.50 1.50 1.50 1.50 1.50 2.00 2.25 2.25

As stated in the Constitution, the judiciary has full independence from the  
executive and legislative branches of government. The court system consists of the
Supreme Court, 310 district courts, 43 regional courts, 11 appeals courts, gar-
rison and provincial military courts, 14 regional administrative courts, and the 
main administrative court. The Tribunal of State is elected by the lower chamber 
of Parliament to determine constitutional violations by the highest officials. The 
Constitutional Tribunal analyzes the conformity of Polish and international laws  
to the Polish Constitution, adjudicates disputes of authority between central state 
bodies, and recognizes the temporary incapacity of the president to perform his or  
her office. Decisions of the Court are final and are applied directly after being
published in the Official Gazette. Constitutional Tribunal judges are elected by the 
Sejm for a single nine-year term. In 2006, six vacancies were filled (all proposed 



  Poland 327

by the ruling coalition), including the head of the Court, who is nominated by the 
president from two candidates proposed by the Court judges. 

PiS politicians originally criticized the Constitutional Tribunal as a political 
opposition to their power, but they softened their tone after several restrained de-
cisions and the change of 6 out of 15 Tribunal members. Tribunal judges partly 
annulled the last-minute decision to end the term of the KRRiT but did not find
that abruptly ending the term of the constitutional body was against the Consti-
tution. Also, introducing “election coalition lists” for parties the week before the 
election was found to be constitutional, albeit with three dissenting voices. Official
bodies sometimes passively resist Tribunal verdicts by not fulfilling them at all or
by fulfilling them only after significant delays. This was the case in such matters as 
freeing rents in private apartments and the state taking responsibility for mistakes 
in administrative decisions.23

In general, judges are appointed by the president after being nominated by a 
majority of the National Judicial Council. The council is part of the Office of the
President and was supposed to receive an independent budget starting in 2007, but 
changes proposed by the PiS may delay it until 2010. The president also wants to
oblige the council to lustrate the courts and make efforts to unify sentencing, but
judges call these motions “unconstitutional and aimed at short-term objectives.”24 

Polish judges are independent; they cannot be members of political parties or trade 
unions and cannot perform any public functions that might jeopardize their inde-
pendence. They must be at least 29 years of age (27 for junior judges), and there is
no prerequisite of performing earlier work as prosecutors or lawyers. Judges cannot 
be arbitrarily dismissed or removed. 

Polish courts suffer from inefficiency caused by lengthy proceedings and tem-
porary arrests. By the end of 2005, the ECHR had accepted 51 cases brought by 
Polish citizens against the country; no violations of the law were found in 12 of 
the cases. Poles frequently appeal to the ECHR: In 2006, there were 4,470 Polish 
applications lodged, 3,990 cases “allocated to a decision body,” and 5,816 “inad-
missible” cases. At the end of 2006, about 5,100 cases from Poland were pending, 
representing 5.7 percent of all 89,900 cases from the 46 countries of the Council of 
Europe to come before the Court.25 

In 2006, the Supreme Court took a dangerous position that undermined the 
direct application of ECHR verdicts in Poland. The case concerned Janusz Pod-
bielski, a Polish craftsman whom a local municipality did not pay for construction 
work. Podbielski won his case in Strasbourg against the too high fee the Polish 
court demanded from him in a civil suit, but the Polish Supreme Court refused 
to renew the case. (In civil suits the fee is obligatory; only in special circumstances 
might the court give a break to the petitioner.) Podbielski has taken the case back 
to the ECHR.26

The computerization of court protocols, begun in the late 1990s, has made
significant progress but is still far from being completed. The next steps include
recording court procedures on audio and video discs. In 2006, there were 800 sets 



 Nations in Transit 2007328

of equipment installed, and 4,000 more will be installed in 2007. All recordings 
will be archived.27

Prosecutors are held in low esteem since they are considered part of the judicia-
ry. In fact, however, they are under the control of the executive branch. According 
to experts, as long as the minister of justice automatically becomes the prosecutor 
general, there is no chance for autonomous, nonpolitically motivated work by pros-
ecutors, who are under the almost military command of their superiors. Prosecutors 
themselves express different opinions—only 12 percent say that their superiors put
pressure on them. 

According to the penal procedures code, prosecutors have three months to 
present an indictment to the court. In practice, that period is three to four times 
longer. Prosecutors do not have terms of office but, rather, may be advanced or
removed at any time, which happens on a wide scale every four years. The major-
ity have origins in Communist Poland. The left-wing government of Leszek Miller
proposed a bill that would have authorized the prime minister to nominate the 
prosecutor general and instituted four-to-six-year terms for regional and district 
prosecutors, but the bill failed in the Parliament. The current right-wing cabinet of
Prime Minister Jarosław Kaczyński keeps prosecutors firmly in its hands. The result
is that prosecutors are easily swayed by political winds, slowing down or accelerat-
ing work on individual cases according to their superiors’ expectations. 

The government kept its promise to introduce 24-hour courts for petty crimes
such as pickpocketing, football fan offenses, minor assaults, and so on. Offenders
must be accused in 48 hours, and the court has the next 24 hours to sentence them. 
The new law will go into effect in March 2007. Also in 2007, weekend prisons
will be introduced for those serving six months or less. This measure will allow the
system to keep twice as many prisoners in the same prison wards, which are now 
overcrowded. In 2006, there were almost 90,000 prisoners in Poland, while the  
capacity of prisons was set at 72,000. The minimum standard of three square 
meters per prisoner has not been maintained since 2003. Under the new measure, 
27,000 inmates should be eligible for weekend prisons.28

Corruption
1999 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

2.25 2.25 2.25 2.50 2.50 3.00 3.25 3.00

The Corruption Barometer, an annual public opinion poll run by the Stefan Batory
Foundation, shows that in 2006, for the first time, less than 10 percent of Poles
confessed to having given a bribe. For the last six years, the figure has hovered be-
tween 14 and 17 percent. Also for the first time, doctors, not politicians, were at the
top of the list of bribe takers, yet politicians still came in second.29 Typically, doctors 
distinguish between flowers or a bottle of good alcohol handed them by a happy



  Poland 329

patient and cash given before or after treatment. The first is a “farewell gift,” which
Polish doctors have accepted for decades; the second is a bribe. Very low wages in 
the public health care sector not only require workers to take multiple jobs, but 
compel them to demand money from patients for hospitalizations and surgeries.

According to the Ministry of Health, the value of yearly bribes in the sector 
is about 6 billion złotys (US$2 billion). The ministry opened a secure telephone
hotline to report cases of corruption; it also plans, with the help of the Central 
Anticorruption Agency established in mid-2006, to use agents to hand out “secret 
bribes.” Grażyna Kopińska, head of the Stefan Batory Foundation anticorruption 
program, says the hotline is not enough.30 Other areas filled with corruption are the
annual army draft, where getting an “unfit” health grade requires a bribe of between
2,000 and 4,000 zlotys (US$600 and $1,200), and traffic offenses, where drunk
driving and smaller violations may be fixed with bribes of from 100 to 2,000 zlotys
(US$35–$706) paid to traffic police. Beginning in 2006, policemen caught taking
bribes are stripped of their special pension privileges. 

A bribery scheme involving Polish soccer tournaments started in 2005 and 
gained momentum in 2006. “There is hardly any soccer club from the first and
second league whose name has not been mentioned in the corruption context,” said 
Robert Tomankiewicz, the prosecutor from Wrocław who has been investigating 
football corruption cases all over Poland. In this investigation, 56 soccer judges and 
club functionaries were charged, and 4 of them were arrested. The investigation
has reached to the top of the Polish Football Union, and only Poland’s successful 
bid to host the 2012 Union of European Football Associations cup (with Ukraine) 
stopped further charges.31 

After the 2006 “good behavior” release of Lew Rywin, who served only half of 
his two-year sentence, other top corruption prisoners during the year were former 
SLD deputy Andrzej Pęczak and lobbyist Marek Dochnal. This series of left-wing
corruption affairs started back in 2003, with the investigation of Rywin’s corruption
proposal to Agora. In the other scandals, Dochnal paid Pęczak to pave the way to 
then prime minister Leszek Miller and other officials whom he wanted to lobby for
privatization deals in the energy sector. 

According to Transparency International’s Corruption Perceptions Index (CPI), 
Poland is still the most corrupt country in the EU, but the situation has been im-
proving. The CPI for Poland in 2005 was 3.4, while in 2006 it rose to 3.7. Poland
was ranked 61 among 163 countries in 2005 and 70 in 2006. This positive change
in the perception of corruption in Poland was a result of a number of actions: the 
formation of the CAA, arrests of high-ranking Ministry of Finance officials with
Mafia connections, arrests of corrupt SLD politicians, and the extradition motion
for Edward Mazur. A U.S. businessman of Polish descent, Mazur was involved in 
the 2001 murder of Polish police commander Marek Papała and is being held in a 
Chicago jail. 

Still, changes need to occur closer to home, in small and medium-size towns 
in Poland where local deals with public prosecutors, judges, politicians, and busi-
nesspeople are plentiful. Transparency International recommendations for lowering 



 Nations in Transit 2007330

the corruption level in Poland include one-mandate election precincts, responsibil-
ity taken by government officials for wrong decisions and delays in the decision- 
making process, legal definitions for conflicts of interest, anticorruption procedures
in central and local governments, better quality of laws, and an increase in the 
transparency of administration and public institutions through the full implemen-
tation of the 2001 Law on Freedom of Information.32

 AUTHOR: ANDRZEJ KRAJEWSKI
Andrzej Krajewski is a freelance journalist based in Warsaw, a former TVP cor-
respondent in Washington, D.C., and a former editor in chief of Reader’s Digest 
Polish edition. In 2006, he worked for the Stefan Batory Foundation. In 2007, he 
resides in Colombo, Sri Lanka.

1 See Poland at www.farmsubsidy.org.
2 Ewa Siedlecka, “Nowa lustracja narusza prawa człowieka [New Lustration Law Harms  

Human Rights],” Gazeta Wyborcza, December 7, 2006. 
3 See 2005 State Treasury Report, www.msp.gov.pl/index_msp.php?dzial=45&id=768.
4 Report from the commission last session, www.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/fkskr?OpenForm 

&SORN.
5 Exactly 0.29 percent. See September 25, 2005, elections results available at www.pkw.gov.

pl/gallery/33/40/33402.pdf.
6 See more in “Against Corruption” at www.batory.org.pl.
7 Polish NGOs’ 2004 report at http://english.ngo.pl.
8 NGOs’ Web sites: www.ngo.pl; Polish American Freedom Foundation: www.pafw.pl; Stefan 

Batory Foundation: www.batory.org.pl.
9 See more at www.wosp.org.pl.
10 See more at www.pah.org.pl.
11 Jerzy Pilch, “Para zarejestrowanych prezydentów [Pair of Registered Presidents],” Polityka, 

February 25, 2006.
12 Terry Davies, “Polsko, strzeż się homofobii [Poland, Beware of Homophobia],” Gazeta  

Wyborcza, October 2, 2006.
13 “Wolność prasy: Polska w ogonie UE [Press Freedom: Poland at EU Bottom],” Rzeczpospolita,  

October 24, 2006.
14 Constitution of Republic of Poland, Article 14, www.sejm.gov.pl/prawo/konst/angielski/

kon1.htm.
15 Wojciech Sadurski, “Cenzura zza grobu [Censorship from Grave],” Gazeta Wyborcza, July 31, 

2006. 
16 See www.freepress.org.pl/old/280904_marek.html.



  Poland 331

17 See http://www.trybunal.gov.pl/OTK/otk.htm, sprawa (case) 10/06; see also Ireneusz C. 
Kamiński, “Polish Media Freedom in Law and Practice,” www.policy.hu/discus/messages/
102/ceaserk-evalpolmedialaw.pdf. 

18 “Oświadczenie Izby Wydawców Prasy [Press Publishers Chamber Statement],” Gazeta  
Wyborcza, March 15, 2006. 

19 “Oświadczenie mediów po skandalu w Sejmie [Media Statement After a Scandal in the  
Parliament], Gazeta Wyborcza, February 4–5, 2006. 

20 All numbers are second quarter of 2006 sold copies; data from Press Distribution Control 
Association, http://www.teleskop.org.pl/dane_ogolnodostepne.php.

21 More of TVP monitoring at www.batory.org.pl.
22 More on Polish TV in “Television Across Europe: Regulation, Policy, and Independence,” 

Open Society Institute, Budapest 2005, www.eumap.org.
23 Marek Safjan, “Imposybilizm gwarancją wolności [Impossibilism Guarantees the Freedom],”

Gazeta Wyborcza, April6, 2006. 
24 Agata Lukaszewicz, “Niepewna odrębność Krajowej Rady Sądownictwa [Unsure Identity of 

National Judicial Council],” Rzeczpospolita, October 26, 2006.
25 See http://www.echr.coe.int/NR/rdonlyres/69564084-9825-430B-9150-A9137DD22737/0 

/SurveyofActivities2006.pdf.
26 Ewa Siedlecka, “Strasburg sobie, a nasz sąd sobie [Strasbourg Says Yes, Our Court Says No],”  

Gazeta Wyborcza, January 4, 2006; see also www.hfhrpol.waw.pl/precedens/sprawa.php? 
precedens_prawo_id=5.

27 Agata Lukaszewicz, “Nagrania będą archiwizowane [Recordings Will Be Kept in Archive],” 
Rzeczpospolita, December 7, 2006.

28 Agata Lukasiewicz, “Dwa dni w tygodniu w więziennej celi [Two Days a Week in Prison 
Cell],” Rzeczpospolita, December 1, 2006. 

29 See www.batory.org.pl/doc/doswiadczenia-korupcyjne-polakow.pdf.
30 Iwona Dudzik, “Opozycja krytykuje Relige” (Opposition criticizes Religa), Dziennik,  

December 12, 2006. 
31 Stefan Szczepłek interview, “Końca nie widać [There Is No End],” Rzeczpospolita, November 

28, 2006.
32 See http://www.transparency.pl/www/index.php?aktualnosci.




