Az optimalizálás maga több apróbb lépcsőből tevődik össze, amelyeknek nagyobb részét mi magunk is el tudjuk végezni, ha van hozzá kellő szabadidőnk és türelmünk. Az egyik leglényegesebb eleme a folyamatnak a tervezés. El kell dönteni, hogy az oldal milyen céllal születik meg, miről fog szólni, hiszen a tartalmát ennek megfelelően kell optimalizálni is.
A keresőoptimalizálás következő lépése az, hogy meg kell határozni a keresőszavakat. Nem egyszerű feladat, de mindenképpen érdemes látogatóként gondolkodni és ebből a szemszögből meghatározni a kulcsszavakat.
Ha ez mind megvan, akkor az oldal struktúráját kell előkészíteni. A keresőoptimalizálás fontos részét teszik ki a menüpontok, aloldalak megnevezése és használata. A keresőmotorok ezek alapján tudnak beazonosítani egy-egy oldalt vagy terméket.
Meg kell jegyezni azt is, hogy a menürendszer soha ne legyen egy flash menü része, hiszen azt nem látja át a keresőrobot. Ha ezt nagyon jól meg tudjuk tervezni, akkor az már biztos sikerként könyvelhető el a keresőoptimalizálás részére.